מרכז שוורץ רייסמן לחינוך מדעי
תל אביב יפו

כנס תלמידי י"ב

כנס תלמידי י"ב

כל שנה מתקיים בחמד"ע כנס מדעי בו לוקחים חלק פעיל תלמידי י"ב מכל בתי הספר שלומדים כאן פיזיקה וכימיה. הכנס מאורגן ככנס מדעי לכל דבר: הרצאת פתיחה והרצאת סיום הניתנות על ידי מדענים אורחים במליאה ומושבים מקבילים בהם מציגים תלמידי י"ב לעמיתיהם נושאים מגוונים שבחרו להרצות עליהם.

תלמידי השכבה נרשמים מראש למושב שמעניין אותם, מבלי להכיר את זהות המרצים. בכל מעבדה יושבים תלמידים שונים שהענין המדעי מאחד ביניהם. משך כל הרצאה הוא כ-20 דקות הכוללות שאלות ושיח עם הקהל ובכל כיתה מהמושבים המקבילים ניתנות 4 הרצאות.

התלמידים המרצים עובדים בקבוצה של שניים-שלושה. הם עוברים תהליך הכנה מוקדם מהצוות המורחב של חמד"ע: בחירת נושא בחזית המדע והטכנולוגיה, למידתו לעומק בעזרת עמיתיהם לקבוצה והכנת מצגת לכנס. לרוב נערך בשבוע שלפני הכנס סבב הרצאות ראשון בכיתות האם. כך נוצר תהליך מכין הכולל אימון בעמידה מול קהל, ביקורת והצעות לשיפור ממורה הכיתה ומחבריהם.

תהליך ההכנה וההרצאה בכנס מקנים לתלמידים הערכה במסגרת 30% הערכה חלופית בית ספרית.

השנה, תשע"ט, נטלו חלק בהרצאות המקבילות שליש מתלמידי י"ב ,כ-120 תלמידים מכימיה, פיזיקה, פיזיקה מחקרית ומדע חישובי, שנתנו כ-60 הרצאות.

השנה פתח את כנס התלמידים ניר סתיו מנהל השירות המטאורולוגי (מורה לשעבר בחמד"ע), בהרצאה על שינויי האקלים.

בתום המושבים, הוצגו הדגמות מדע על ידי צוות מוזיאון המדע בירושלים.

הכנס השנה עמד בסימן שנת הטבלה המחזורית: במהלכו נערך משחק אינטרנטי בנושא זה, שאירגן צוות הכימיה.

אורים, מנהלים ורכזים מבתי הספר התארחו במהלך הכנס.

בנוסף לתלמידי השכבה שבחרו במיוחד נושא לכנס ולמדו אותו, ניתנה במה לתלמידים המשתתפים במסלולים ייחודיים: תלמידי "פיזיקה מחקרית" הציגו את הפרויקטים אותם הם מפתחים ועליהם יבחנו בסוף השנה. תלמידי מ"ח הציגו את פרויקט שנת י"א שלהם. תלמידי כימיה הציגו את פרויקטי "רמה 3" עליהם הם נבחנים בעל פה מהמשך השנה.

בין ההרצאות שניתנו: תלמידה חולה במחלת קרון בחרה להרצות על הקפסולה האנדוסקופית אשר בעזרתה גילו את מחלתה. סייעו לה המורה של כיתת הפיזיקה בה היא לומדת וכן מהנדס בכיר העובד בפיתוח הקפסולה שאף שלח פריטים אמיתיים להדגמה.

משוב מתלמיד שהציג בכנס:
"זו הייתה חוויה מעניינת ומעצימה להשתתף בכנס כמרצה אבל גם כקהל. חווית הלמידה הייתה מעבר לציפיות בזמן הכנת ההרצאה שלי אך גם בזמן הכנס. תודה רבה!"